® Home Sept 2001 Yolume 29 Humber 4

® Contents The journal of the lIC

The rise and fall of perceived bias at
the BBC

We should look to psychology not content analysis to
understand allegations of political partiality.

By Peter Ayton and Howard Tumber

Has New Labour solved a chronic problem for the BBC? Since Tony Blair’s
first election victory in 1997 the public’s perceptions of political bias at the
BBC have undergone a dramatic change.

Accusations of political bias at the BBC have a long history. The BBC written
archives reveal that from the very earliest days of the BBC politicians have
been complaining of political bias. Throughout the years Conservatives have
regularly complained of left wing bias, while complaints from the left of
unbalanced coverage have been rarer. However, a frequently overlooked and
under-reported fact is that audience research regularly reports that the
general public see it quite differently.

The Independent Television Commission (and formerly the Independent
Broadcasting Authority) conducts an annual survey of audience attitudes to
television. Since 1975 this survey has reported on viewers’ perceptions of
political bias on different channels. It has consistently found that the BBC is
seen as biased to the right by more than see it as biased to the left.
Respondents are asked whether they think each of the channels tend to
favour any political party. While most people evidently do not consider the
BBC to be politically biased, of those that do, substantially more people
believe that the BBC is biased in favour of the Conservatives than believe it is
in favour of Labour - or the Liberal Democrats.

Whilst the numbers seeing pro-Conservative bias grew substantially during
the Thatcher years, the same predominantly pro-Conservative pattern has
consistently been found ever since these annual surveys were started in 1975
when Labour was in office.(See below) Thus one suggestion, that the public
simply feel that the BBC is biased in favour of the government of the day,
does not explain the findings. A study carried out when perceptions of BBC
bias were at their peak (Svennevig, 1989) showed that randomly sampled
Conservative voters tend to agree with Labour voters that BBC television is
more often pro-Conservative than pro-Labour, albeit to a lesser extent.
Subjective perceptions of bias do not prove that the programmes are biased;
nonetheless even the perceived bias revealed in the surveys is a serious
problem for any news organisation (particularly the BBC) claiming to be
authoritative and impartial. That this is an avoidable problem for some




broadcasting organisations is demonstrated by the same surveys showing far
fewer people perceive any political bias on ITV and Channel 4.

30 -
TV

M
o
i

h
o

oy
o
I

Percent seeing Bias
—
on
1

{m
{\
!
&
;
{

30
Channel 4
25 S

20 -
15

10 -

5 A
r_J—H\“..—..\-_'ﬂ-/’ a

Percent seeing Bias

- e . > e

i s
o =

-~ Yage seeing pro-Tory bias

“eage seaing pro-Labour bias

A new mood

Over recent years the survey reveals some fairly dramatic changes. The
percentage perceiving a pro-Conservative bias on the BBC has dramatically
declined. Most notably, in 1997, for the first time since the survey began in
1975 (and so including the last period of Labour government), more people
perceived that BBC-1 had a pro-Labour bias (8%) than a pro-Conservative
bias (6%). The poll was conducted in late 1997 just after New Labour’s first
election victory. [Note that, in the surveys, BBC-1 and BBC-2 weren't
distinguished from "BBC-TV" until 1984].

While the numbers seeing a pro-Labour bias on the BBC have been higher in
the past (10% in 1991) the numbers seeing pro-Conservative bias have never



been as low as they were in 1997. Since then the perception of pro-
Conservative bias has crept up a little and is now again higher than those
seeing a pro-Labour bias - 12% versus 8% in 1999 - but is still lower than
during any other period of government on record. However the gap between
the percentage of those seeing pro-Labour bias and those seeing pro-
Conservative bias on BBC-1 is still historically very low - just 5%.

30 -
BBC1

J
4]

3
\
!

t

Percent seeing Bias
o

N N W
o o, O
! i
on]
oo
&
e

—_ -
o
1

Percent seeing Bias

o

s oA ':":'q'—_'? o i W oy dg A S odh
A AT ; % :

» Ch' Oy Oy O
¥ B el

A%

¥
bl =y O J )l Oy
| S G Sl L Sl M e A Sl s il S Sl e "l Ol

Note: BBC1 and BBC2 were not distinguished from BBC-TV until 1984

What accounts for these shifts in public perceptions of the impartiality of
broadcasting? It seems quite implausible that the nature of the coverage of
political issues on the BBC changed to any substantial extent between 1996
and 1997. It is much more likely that the changes in the perceptions of bias
are due to more psychological factors rather than any intuitive content
analysis of the impartiality of the journalistic output of the channels by
viewers.

How do perceptions of bias arise?
In reviewing the available evidence Berry (1990) found that comprehension of

news is often rather poor; viewers usually register news stories in an



incomplete and highly selective fashion, strongly influenced by their prevailing
attitudes. For example, studies show that those supportive of the miners,
during the strikes of the 1980s in the UK, were more likely to recall (correctly)
that cameras were filming scuffles from behind police lines rather than
between police and pickets. Moreover, people sympathetic to trade unions are
more likely to recall points that were made in their favour.

Thus, although different people may view the same broadcasts they won’t
necessarily view them in the same way. Such findings suggest that viewer
perceptions of bias can be rather self-fulfilling and self-perpetuating. Given
that news comprehension is affected by message structure, Berry argued that
it should be possible to structure broadcasts in ways that prevent such
divergent views arising and suggested that Channel 4’s better reputation for
impartiality arises from the more in-depth nature of its news coverage.

There is also evidence that viewers can be sensitive to very subtle aspects of
bias in broadcasts. A study (Mullen et al 19867) in the USA of coverage of the
1984 Reagan-Mondale election found that (unlike CBS or NBC) the ABC main
newscaster tended to give more positive facial expressions when referring to
Reagan than when referring to Mondale, although analyses of the content of
the news found that it was, if anything, biased against Reagan. The study
found that regular viewers of ABC news were more likely, than viewers of
CBS or NBC, to vote for Reagan, suggesting that a smile can elect a
President.

The 'establishment’ broadcaster

These accounts, however, cannot convincingly explain why the BBC has had
a far worse reputation for impartiality than ITV and why recently this has so
dramatically improved. One likely cause of the BBC’s problem seems to be its
corporate image. The evidence suggests that perception of the BBC’s output
is affected not so much by the quality of its journalism but by its
‘establishment’ reputation. Unlike the more federal regional structure of ITV,
the BBC has long exhibited a more monolithic ‘Oxbridge’ image. Morrison
(1986) found that of those viewers seeing the BBC as unlikely to criticize the
(Conservative) government, 27% thought it was due to pro-Conservative
sympathies but 41% attributed it to the government’s control of the license
fee.

Paradoxically, it appears that such a connection to government can also aid a
reputation for impartiality. One study published by the BBC’s own
Broadcasting Research Department (McGregor, 1987), surveyed viewer
perceptions of BBC bias shortly before and after Norman Tebbit's prominent
1986 accusations of BBC bias over the coverage of the damage caused by
American bombing raids on Tripoli. These criticisms, showed that government
attacks seemed to have the effect of markedly reducing the numbers of
people who think the BBC is biased to the right from 22% to 12%, while the
numbers believing it biased to the left remained constant. At the same time
the proportion of viewers believing ITV was biased to the right leapt from 6%
before Tebbit’s criticisms to 12% - the same as the BBC - afterwards.
Presumably any viewers entertaining a naive conspiracy theory that the
BBC’s news is written in a smoke filled room by a Conservative establishment
would find it hard to sustain this idea when there was a very public conflict
between a prominent Conservative and the corporation. Quite possibly the



fact that ITV’s news escaped the same Conservative condemnation explains
its simultaneous momentary reputation for right wing bias.

It seems likely that the defeat of Conservative Prime Minister, John Major, in
the 1997 election may have produced a similar influence on viewer
perceptions of BBC impartiality. If Labour won then how could a Conservative
BBC be in control of the public’s voting intentions? Similarly the noticeable
decline in perceptions of Conservative bias following the departure of
Margaret Thatcher and its sudden upsurge following the re-election of John
Major in 1992 can be attributed to the wavering of public perceptions of
establishment control.

Pressure on the BBC

Perceptions of establishment influence are not always without some
justification. During the 1926 general strike, Winston Churchill wanted the
government to commandeer the BBC. The Conservative cabinet decided
against this but John Reith, the first director general of the corporation,
commented in his diary:

"They want to be able to say that they did not commandeer us, but they know
they can trust us not to be really impartial." (Stuart 1975: 96)

Although pressure from politicians is always strenuously denied, our research
of the BBC’s own written archives indicate that, in the past at least, the BBC
could be influenced by politicians’ complaints. In December 1941 BBC
Director General, Frederick Ogilvie, wrote a confidential memorandum to
controllers regarding Conservative complaints that the BBC was biased to the
left:

"The recurring allegation that the BBC is unduly leftward in its choice of
speakers and programmes has recently taken on a new virulence. Without
enquiring into statistical details | am clear that this charge has some
foundation... Will controllers (take) early steps to correct the balance..."

In 1942 BBC Director General Sir Cecil Graves wrote a confidential
memorandum to controllers:

"There is a good deal of Parliamentary activity, notably the 1922 committee,
about the BBC being all left. This is of course a hardy annual but cannot be
disregarded. ...until the matter is cleared up | should be grateful if you would
keep off leftish speakers as much as possible”

Our eExamination of the BBC’s written archives show that from the very
earliest days of the BBC - when it was called the British Broadcasting
Company - there have been accusations of political bias. In 1924 Oswald
Mosley was a Labour candidate standing against Chamberlain and wrote to
complain that he was unable to receive parity of treatment with Neville
Chamberlain - the BBC announced Chamberlain’s meetings but would not
announce Mosley’s. Mosley’s letter observes that the BBC’s agent concluded
a sharp discussion with the observation: "l have never believed in Labour and
never shall."

Conservative complaints

From our research in the BBC’s own written archives we have found that the
BBC’s own archive is full of examples of accusations of bias from
Conservatives.

In the early days it seemed that there was confusion about just what it was the
BBC should and shouldn’t do. At first any mention of politics or controversial



subjects was forbidden except in the context of news. The concept of
impartiality was evidently difficult for complainers to grasp with protests that
the BBC’s news reports about their party showed it in a bad light - even if it
was factually correct. No doubt people were rather unfamiliar with
broadcasting as a new medium - let alone a service that claimed to be
impartial. Reith more than once pointed out to complainants that some of what
they objected to was simply news.

However it was not just the public who were naive about impartiality. It would
be unthinkable nowadays to imagine the BBC’s Director General helping the
Prime Minister to write his campaign broadcasts - but it happened. Reith’s
diaries record that, in April 1929, as the BBC’s Director General, he dictated
three or four minutes of Conservative Prime Minister, Stanley Baldwin’s
broadcast address for the election (which he subsequently lost). Meanwhile
Lloyd-George, the Liberal party leader was furious with the BBC for not
allocating him a broadcasting date in the same week as they had for Baldwin
and the Labour leader, Ramsay MacDonald.(Stuart, 1975: 96)

From 1925 Conservatives wrote to complain that the BBC had "Socialist
leanings".

In 1928, for example the Conservative party chairman admonished the BBC
about a series of talks entitled "Has farming a future?" which they claimed
were presented by an "extreme Socialist". He added that he could not see
what could be done unless "perhaps you can agree to a similar series of talks
given by an expert who holds views diametrically opposed to those..."
Following" Following an investigation Reith apologised for the talks and said
he was unlikely to use the speaker again.

In March 1928 the BBC was empowered to broadcast speeches and
statements of political controversy "on the understanding that such broadcast
material shall be distributed with scrupulousness fairness". [Postmaster
General to parliament. The Ullswater committee was set up to investigate if
this condition had been met and reported favourably.]

However Conservative complaints continued. In 1931 Lord Henry Scott wrote
to Lord Stonehaven asking that "...something be done to mitigate the
perpetual anti-Conservative policy of the BBC". He claimed that 75% or more
of the speakers are anti-Conservative:

" include addresses by Bernard Shaw, H.G. Wells, Harold Nicholson, Vernon
Bartlett, Compton Mackenzie and Ponsonby - all these intellectual highbrows."
The BBC response

Stonehaven sent the letter to Reith who replied in rather exasperated tones
that it was difficult to understand how anyone could have written such a
letter.”In the words of a strong Conservative member of staff here, it is the sort
of thing that makes a Conservative ashamed of his party".Reith pointed out
that the speakers complained about had not spoken on political topics and
argued:"Does it really come to this that a man’s political views should be
taken into account when he is giving a talk on, say, beetles?"

In 1937 the Daily Mail opened up a campaign against what it termed "the
menace of red bias on the radio" In a leader on Jan 13th it asked:Who is
responsible for the conspicuous and persistent pro-red bias, given to the
BBC'’s service of News bulletins dealing with the Spanish civil war? On Feb
10th an article claimed that: "the corporation is now spreading Soviet
propaganda through its curriculum to schools”



A Spanish general, broadcasting from Seville, said that the reason why the
BBC continued to report Government success was that its announcers were
bribed. In response to this accusation the BBC’s senior announcer, Stuart
Hibberd stated that he had never been approached with a bribe and that the
nearest to it was when he was sent a box of haddock by a fisherman grateful
for the gale warning that he had broadcast.

Wartime allegations

Pressure on the BBC, particularly in times of national crisis, hasve continued
to the present day. Attacks on its impartiality were evident at the time of the
Suez crisis in 1956 when, for instance, Peter Rawlinson, a Conservative MP
complained in Parliament ‘on the time given to one side, upon matters of
emphasis, of selection, of nuance, use of adjective and the use of tone’.
These, he maintained added up to ‘a slant on the news’, (The Times,
November 15 1956, p.4). Similar attacks were repeated in 1982 during the
Falklands conflict. The BBC came under considerable flak from the
Government, Conservative MPs and sections of the national press for their
supposedly unpatriotic coverage at a time when questions began to form over
the problems that could arise should a long campaign develop. ( Morrison &
Tumber, 1988) Similar assaults exhibited by the Government towards the
BBC during the Falklands bore a striking similarity to the challenges made to
the corporation (and to other broadcasters) over news and current affairs
programmes about Northern Ireland.(see Rolston & Miller (eds), 1996 )
Criticisms by government ministers were also raised about the BBC'’s
coverage of the Gulf and the Balkans.

Management and public opinion

One possible explanation for the recent narrowing of the gap in perceptions of
pro Conservative bias and pro Labour bias by the BBC is the press coverage
given to the relationship between the Labour party and the corporation. In
particular, the appointment of Greg Dyke as director general of the BBC who
had previously donated £50,000 to Tony Blair's campaign for the Labour
leadership, the peerage awarded, by Tony Blair, to John Birt, Dyke’s
predecessor as Director General and the interchange of personnel between
Downing street and the BBC has led to suggestions that the BBC is "soft" on
Labour.

While editors and journalists working in BBC News and Current Affairs are
charged with the responsibility of achieving impartiality it seems that actions
by their senior managers and the governors strongly influence the public’s
perception of their work. Perception ived bias of BBC bias is a complex
phenomenon that seems to be influenced by journalism, psychology and the
nature of the relationship real and imagined - between broadcasters and
politics.

References

Berry, C. (1990) Channel Images and Mental models: Perceived Bias on
British Television. Media, Culture and Society, 12, 231-245.

Cumberbatch, G. (1999) Television: The Public's View 1999. London:
Independent Television Commission. (source for the data in the figure)
McGregor, R. (1987) The Public's Image of the BBC. In Annual Review of
BBC

Broadcasting Research Findings No 13. London: BBC Broadcasting Research
Dept. (pp49-60)



Morrison, D. (1986) Invisible Citizens: British Public Opinion and the

Future of Broadcasting. London: John Libbey.

Morrison, D. & H. Tumber (1988) Journalists at War, London, Sage

Mullen, B., Futrell, D., Stairs, D., Tice, D.M., Baumeister, R.F., Dawson,

K.E., Riordan, C.A., Radloff, C.E., Goethals, G.R., Kennedy, J.G., and
Rosenfield, P. (1986). Newscaster's facial expression and voting behavior

of viewers: Can a smile elect a President? Journal of Personality and

Social Psychology, 51, 291-295.

Rolston, B., & D. Miller (eds) (1996) War and words : the Northern Ireland
media reader, Belfast : Beyond the Pale,

Stuart, C. (ed)(1975) (Ed) The Reith Diaries. London: Collins.

Svennevig, M. (1989) Attitudes to broadcasting in 1989. London: Independent
Broadcasting Authority.

The Times, November 15 1956, p.4

About the authors: Peter Ayton is Reader in Psychology at City University in
London, where Howard Tumber is Professor of Sociology & Dean of the
Social & Human Sciences.



